Doorgaans kijken we naar verzuim vanuit het perspectief van HR en in het HR-taalgebruik. Maar heb je wel eens door een ‘Lean’-bril naar ziekteverzuim gekeken? Lees er hier meer over!
Laten we direct met de deur in huis vallen: ja, met Lean kun je zorgen voor een daling in het ziekteverzuim. Lean is bij uitstek de meest gebruikte methode voor het verbeteren van processen. Dit doen we om de klant blij te maken, doordat we sneller, meer en met een betere kwaliteit kunnen leveren. Het zorgt voor meer werkplezier en meer tevreden medewerkers. En er zijn nog meer voordelen voor je bedrijf.
Hoe pas ik Lean toe?
Vaak hoor je in de wandelgangen de uitspraak voorbijkomen: ‘Dat is niet Lean!’ of ‘Laten we dit zo Lean mogelijk aanpakken’. Maar hoe doe je dit dan?
Je bedrijf is niet opeens Lean, omdat je een paar tools gebruikt uit de Lean-toolbox. Lean is een way of life! De hele organisatie doet mee. Van de werkvloer tot directie. Het is een manier van denken en werken voor het hele bedrijf en draait om het leveren van de producten en diensten waar een klant behoefte aan heeft.
De vijf principes van Lean worden beschouwd als de ingrediënten voor het verbeteren van de efficiëntie op de werkplek en omvatten:
- Waarde – stel de klant centraal bij alles wat je doet
- Waardestroom – bepaal welke activiteiten en processen waarde creëren voor je klant
- Flow – zorg voor een constante doorstroming
- Pull – doe alleen dat wat nodig is, wanneer het nodig is
- Perfectie – blijf leren en verbeteren
1. Waarde
Om het eerste principe beter te begrijpen, is het belangrijk om te begrijpen wat waarde is. Waarde is waar de klant voor wil betalen. Het is daarom van groot belang om de klantbehoefte goed in kaart te brengen. “Wie is de klant?’’ en “Wat wil de klant?’’. Dit klinkt logisch, maar hoe vaak worden er dingen gedaan ‘omdat ze altijd al zo gingen’, ‘omdat de baas het wil’ of ‘omdat we dénken dat de klant dit wil’? De vraag die elk bedrijf zich daarom continu zou moeten stellen is: Op welke manier wordt er zo veel mogelijk waarde voor de klant gecreëerd?
2. Waardestroom
Het tweede Lean-principe is het in kaart brengen van de waardestroom. Wat gebeurt er allemaal vanaf start tot eind met het product of de dienst? Om aan de klantwens te voldoen zijn er allemaal stapjes nodig. Alle processtappen achter elkaar noemen we binnen Lean de waardestroom. Kijk door de ogen van de klant: Welke activiteiten in het proces voegen waarde toe voor de klant? Welke activiteiten of stappen zijn in de ogen van de klant onnodig en dus eigenlijk een verspilling? Probeer deze verspillingen zoveel mogelijk te verminderen.
3. Flow
De activiteiten die geen klantwaarde toevoegen probeer je zoveel mogelijk te verminderen. De volgende actie is om ervoor te zorgen dat de stroom van de resterende stappen soepel verloopt zonder onderbrekingen of vertragingen. Het product of de dienst ‘stroomt’ zo soepel mogelijk naar de klant. Minder obstakels, geen tijdverlies en met goede en vaste kwaliteit.
4. Pull
Zodra de verspillingen geminimaliseerd zijn en je processen ingericht zijn op het toevoegen van klantwaarde moet je ervoor zorgen dat er geen nieuwe verspillingen ontstaan. Dit principe heet “Pull’’ en houdt in dat een proces pas begint zodra de klant hier een signaal voor geeft. Alleen doen wat nodig is, wanneer het nodig is. Dit beperkt onnodige tussen- en eindvoorraden. De uitstroom van producten of diensten is de trigger voor de organisatie om voor nieuwe instroom te zorgen. Uiteraard betekent dit niet dat voorraad helemaal uit den boze is.
5. Perfectie
Het laatste principe binnen Lean is het streven naar perfectie. Hiermee bedoelen wij niet dat je werkelijk perfect moet zijn in alles, want dat is onmogelijk. Wel moet je blijven nadenken bij wat je doet. Procesverbetering moet een continu onderdeel zijn van de organisatiecultuur. Elke medewerker moet streven naar perfectie terwijl hij producten levert op basis van de behoeften van de klant. Je bedrijf moet een lerende organisatie zijn en altijd manieren vinden om elke dag een beetje beter te worden.
Wat is het voordeel van Lean voor jouw bedrijf?
De focus ligt op meer waarde creëren voor de klant. Verspillingen probeer je zoveel mogelijk tegen te gaan. Zo voorkom je dat je te veel geld, tijd of kwaliteit verspilt en focus je je als bedrijf op datgene wat er echt toe doet.
Door continu te kijken naar verbetermogelijkheden en kansen ontstaat een betere samenwerking en ontstaan mooie initiatieven en verbeteringen. Dit zorgt voor:
- Snellere en soepel lopende processen;
- Kortere doorlooptijden;
- Hogere betrouwbaarheid van de productie en levering;
- Hogere kwaliteit;
- Minder klachten;
- Meer tevredenheid bij je klanten;
- Meer tevredenheid bij je werknemers;
- Minder ziekteverzuim;
- Dalende kosten;
- Het resultaat stijgt!
Het klinkt allemaal heel simpel, maar in de praktijk blijkt het soms best lastig te zijn om aan de slag te gaan met verbeteren. Tijd om hier verandering in te brengen! JobTrans biedt in samenwerking met Smit Supply Chain Advies twee trainingen aan op het gebied van Lean.
Aan de slag met Lean?
Wil je ook sneller op veranderende klantwensen reageren? En ben je benieuwd hoe jij Lean nog beter kunt toepassen tijdens je werk? Volg dan de training ‘Introductie in Lean’ (1 dag) of de twee-daagse training ‘Basiskennis in project-, proces-, verander- en leanmanagement’. Op interactieve wijze ga je aan de slag met de theorie en kijken we naar praktijksituaties binnen jouw bedrijf. Neem voor meer informatie gerust contact met ons op. Wij vertellen je graag meer over de mogelijkheden voor een training op het gebied van Lean.